Dernek Tüzüğü

Madde 1- Derneğin Adı: “ TURAN DEVLETİ TEŞKİLATLARI dir.
Kısa adı “TDT“ dir.
Bu tüzükte dernek kısaca Teşkilat olarak anılacaktır. Teşkilatın merkezi ANKARA’ dır.
Teşkilat, yurt içinde
ve yurt dışında
şube açabilir.
Teşkilatımızda Kullanacağımız logomuzun dış
çerçevesinde altın sarısı zemin üzerine siyah renkli yazı ile “ TURAN DEVLETİ TEŞKİLATLARI“ yazısı,
iç dairesinde siyah zemin üzerine 16 adet
beş köşeli altın sarısı
yıldız, siyah zeminli en iç dairede Turan Coğrafyasını gösteren harita üzerine 20 derece eğim ile
hilal ve yıldız silüeti,
haritanın altında Göktürkçe (altın sarısı) Türk yazısı olarak
belirlenmiştir.
Teşkilatımızın Amacı
Madde 2-Teşkilat “ TURAN DEVLETİ TEŞKİLATLARI” adı altında, dünyanın çeşitli ülkelerinde yaşayan ve o ülkenin vatandaşı olan Türk’ler tarafından kurulan ulusal ve uluslararası nitelikte faaliyet
gösteren Sivil Toplum Kuruluşlarını bir araya getirmek, sosyal, kültürel ve ekonomik alanda işbirliğini sağlamak üzere aşağıdaki amaçlarla Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve Teşkilatımız
çatısı altında yer alacak gerçek kişi ve sivil toplum kuruluşlarının bağlı bulunduğu devletlerin kanunlarına uygun olarak faaliyetler göstermek üzere kurulmuştur:
Türkiye ile birlikte tüm dünyadaki Türk’lerin, akraba toplulukların, kendisini Türk olarak gören ve niteleyen toplum ve topluluklar ile kendisini Türk milletine yakın hisseden diğer toplumlarla iş birliği içerisinde bilgi, görgü ve teknolojisini geliştirmek; Türk dilini, Türk ’lük şuurunu, örfünü ve töresini
araştırmak, geliştirmek, yaymak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla birlikte çalışma ortamları meydana getirmek,
Türk’lerin bulundukları ülkelerde ekonomi, sanat, edebiyat, kültür ve insan hakları alanlarında daha etkin olmalarını sağlamaya dönük bilgi alışverişi ile teknik işbirliğine imkân hazırlamak ve teşvik
etmek,çıkarlarını belirlemek ve korumak,
Dünya ve bölge barışı için siyasi iktisadi kültürel ve teknolojik çalışmalar yapıp ya da yapılan bu tür çalışmaları destekleyip, hükümetlerin hizmetine sunmak amacıyla çalışmalar yürütmek. Bölgedeki devletlere gerekirse rehber olmak, çözüm önerileri sunmak, bu önerilerin faaliyete geçirilmesi için çalışmalar yürütmek,
Ülkemizdeki ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip ederek insanlığın yararına olan icatları desteklemek için işbirliği yapmak paylaşmak ve yaymak,
Türkiye ve Türkiye dışındaki ülkelerdeki kültür amaçlı kurulmuş vakıf, sendika, cemiyet,
dernek, federasyon ve konfederasyonlarla kültürel ve ekonomik alanda işbirliğini sağlamak. Teşkilatımız, Türk devletlerinde ve Türk’ün yaşadığı her yerde açılacak şube, bölge başkanlıkları ve temsilcilikler ile sosyal kültürel ve ekonomik bağ kurmak için katılımların sağlanması ve etkinliklerin gerçekleştirilmesini sağlar
Teşkilatımız, Türk Dünyasına tarihine kültürüne ışık olacak arkeolojik kazılarda
çalıştaylarda sempozyumlarda vb çalışma etkinliklerde yurtiçi ve uluslararası alanda ya gerçekleştiren yada destekleyen olarak bulunur.
Turan yolunda Türk Birliğinin dünyanın en büyük Sivil Toplum Kuruluşu olarak gerçekleşmesi için hizmet eder.
Teşkilatımızca Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri
1- TURAN DEVLETİ TEŞKİLATLARI; Türk dil, tarih, kültür ve sosyal alanlarında ortak çalışma ve etkinlikler yaparak, ortak fikir ve faaliyet alanı sağlamak için çalışmalar yürütme gayesi ile kurulmuştur. Teşkilatımız Türk Dünyası hakkında çalışma amacı olan, dernek ilkelerine uyan her bireye ve kuruluşa açıktır. Teşkilat faaliyet alanı olarak ilk hedefini Türk Dünyası ve üniversiteler olarak seçmiştir. Üniversitelerdeki öğrenci toplulukları başta olmak üzere bu amaçlara yönelen her türlü sivil toplum kuruluşu ve bireyi üye olarak kabul eder. Tamamıyla Türk Dünyası’na hizmet etmek isteyenlerin ortak alanını, aralarındaki iletişim ağını, gönül birliğini oluşturmayı hedefler. Bu fikirden hareketle, Türk Dünyası’ndaki üniversiteler ile sivil toplum alanında kurulmuş ve kurulacak olan; ilgi alanları Türk Dünyası, Avrasya Araştırmaları, Stratejik Araştırmalar, Türk Kültürü, Türk Halk Bilimi, Türk Birliği, Turan ülküsü vb. Alanlar olan kuruluşları ve öğrenci topluluklarını bir araya getirmek, bu kuruluşlar ve topluluklar içerisinde yer alan Türk soylu kişilerin kültürel etkileşimini sağlamak Teşkilatımız bu tüzüğün 2.maddesinde belirtilen amaçları doğrultusunda eğitim, siyasi,
iktisadi,ticari, sağlık, tarihi, kültürel ve teknolojik alanlarda, Türkiye Cumhuriyetinin varlığı, birliği, bütünlüğü ve bağımsızlığının korunması için çalışmalar yürütür. Türk tarihi, kültürü, turizmi, dili (lehçesi ve ağzı), töresi ve örfünün korunması yayılması, öğretilmesi ve gelecek kuşaklara aktarılması amacıyla, araştırma, gezi, kurs, seminer, konferans ve panel v.b eğitim çalışmaları düzenler.
1- Türk Kültürünü kapsayacak şekilde eğitim, kültür, sanat, edebiyat dallarında alan araştırmalarıyaptırır, yapılan alan araştırmalarını yaymak yayımlamak amacıyla çalışmalar yürütür. Teşkilat gerekli gördüğü hallerde uygun görülen yerde Türk Kültürünü anlatan müzeler kurar, bukurduğu müzeleri işletir.
2- Teşkilatın amacı doğrultusunda Türk Kültürü ile ilgili alan araştırmaları yapar; bunları derlemek,yaymak ve tanıtmak amacıyla merkezler açar, yapılan araştırmaları kitap haline getirip yayar
3- Tamamen Türk iktisadi kültürü olan, Türk Dünyası Ticari İşbirliğini, ekonomi temelinde araştırmak; töremizde örf ve adetlerimizde iktisadi yardımlaşma ve dayanışma
kültürümüzün arttırılmasında aktifrol alan bu iktisadi sisteme, günlük hayatımızda işlerlik kazandırmak sureti ile uygulama alanları oluşturur ve yaşatır. 4- İlk başta Türkiye’de sonra Türk Dünyası ve medeniyet coğrafyamızdaki Türk’ler arasında, esnaf ve işadamları nezdinde birliktelikler ve işbirlikleri oluşturmak,
iktisadi faaliyetler yapmak, bunların gelişmesini ve bölgesinde daha etkin hale getirilmesini desteklemek istikametinde iktisadi-ticari faaliyetler ve çalışmalar geliştirir.
5- Unutulmaya yüz tutmuş Türk el sanatlarının (kılıç, kalkan, zırh, bıçak, tarak eğer, semer, deri işlemeciliği, üflemeli telli, yaylı ve vurmalı her türlü sazlar, v.s. gibi) araştırılması
geliştirilmesi vegelecek nesillere aktarılması amacıyla merkezler açar, bu merkezleri işletir, kurslar düzenler, merkezlerde üretilen eserlerin sergilenmesi amacıyla yurtiçi ve yurt dışında sergiler düzenler.
6- Teşkilat Türk Kültürünün turizme kazandırılması için gerekli çalışmaları yapar, gerekirse işletmeler açar, bu işletmeleri işletir ya da işletilmesini sağlar.
7- Türk’lerin tarihi ve kültürel varlığını ortaya koyan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin eder, arşiv ve dokümantasyon merkezi oluşturur, Birlik çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda kitap, dergi, gazete gibi basılı yayınlar yapar, üyelerine dağıtmak üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarır, belgeseller ve diğer görsel programlar hazırlar.
8- Türkiye’de ve diğer ülkelerdeki Türk’lerin birbirleriyle olan iletişimini canlı tutmak için gerekli sosyal ve kültürel faaliyetlerde bulunur, bu kapsamda tiyatro, kültür merkezi, kütüphane, stüdyo, arşiv ve diğer eğitim kuramları dâhil milli kültürü koruma ve geliştirmeye yönelik çalışmaları yapar, bu yönde faaliyetlerin gerçekleştirilmesini sağlar, mili ve kültürel nitelikte festival, yarışma, gösteri, sergi, anmageceleri ve benzeri toplumsal faaliyetler düzenler.
9- Türkiye’deki ve dünyadaki fuar, festival, seminer, panel, konferans, panayır, şenlik, anma günleri vb. kültürel etkinliklerin doküman çalışmasını yapar, yaptırır, turistleri ve Türk’leri bu etkinliklerle tanıştırır. Bu yolla dünya devleti olma yolundaki Türkiye’mizin değişik ülke ve kültürleri tarafından daha yakın ve sıcak bir ortamda
tanınmasını sağlamak amacıyla mahalli bazdaki folklorik ve beşeri kültür birikimlerinin ulusal ve uluslararası festivallere
dönüştürülerek Türkiye ve Türk milletine sempati duyan kişi ve kuruluşları davet ederek yeni sempati lobileri oluşturur.
10- Türk’lerin çocuklarının eğitim, sağlık gibi sorunlarına çözüm üretmek amacıyla yapılacak çalışmalarda kullanılmak üzere kaynak oluşturmak için yardım toplar, gençlerin yaşadıkları
ülkelerde Türk dilini ve kültürünü muhafaza etmeleri için bulundukları ülkelerde veya Türkiye’de etkinlikler düzenler, ülkemizde yaşayan diğer kültürlerle uyum içinde birlikte yaşamak için faaliyetlerde bulur.
11- Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlar, her türlü teknik araç ve gereci,demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin eder.
12- Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunur ve yurt içinden ve yurtdışından bağış kabul eder
13- Bilimsel tarihi, sosyal, teknolojik, kültürel ve ekonomik araştırmalar yaptırır, bu tür araştırmaları destekler ve bunlardan faydalanır. Bu amaçla verilerin toplanması, değerlendirilmesi; gerçek ve tüzelkişiler ile eğitim bilim ve kültür hizmetlerinde kullanılması için her türlü eğitim, bilimsel araştırma ve teknolojik faaliyetler yapar, yaptırır bu konularda diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapar, çalışma yapanlara ayni ve nakdi şeklinde destek sağlar. Çağımızda meydana gelen sosyal, ekonomik, bilimsel, teknolojik ve stratejik gelişim ve değişim ekseninde toplumsal ihtiyaçları araştırır, bu ihtiyaçlar doğrultusunda yeni projeler üretilmesini sağlar.
14- Amacına uygun olarak Türk kültürü ile ilgili araştırma yapmak için bilim kurulları ve çeşitli ihtisas komisyonları kurar.
15- Teşkilat amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurar ve işletir.
16- Üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için sosyal ve kültürel tesisler kurar ve bunları tefriş eder ve işletir.
17- Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, tiyatro, sergi, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenler veya üyelerinin
bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlar.
18- Teşkilat faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın alır, tamamını veya bir kısmını satar, kiralar, kiraya verir ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis eder.
19- Teşkilatın amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, dernek, federasyon, konfederasyon ve benzeri sivil toplum
kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar oluşturur. 21- Uluslararası faaliyette bulunur, yurt dışındaki Teşkilat veya kuruluşlarla
işbirliği yapar ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapar veya yardımlaşır.
22- Yeryüzünde Türk’lerin sorunlarını, uğradığı haksızlıkları, zulümleri dünyaya duyurmak, yapacağı ve yaptığı faaliyetleri her platformda dile getirir, lobiler kurar ve bu konuda bilgi doküman araştırma anket gibi bilgi akışını yayımlamak
amacıyla internet sitesi kurar.
23- Teşkilatın amacını gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı birliklerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım alır.
24- Teşkilatın amaçları doğrultusunda sağlık, eğitim ekonomi ve kültür alanında yarışmalar düzenler. 25- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Teşkilat ve Vakıfların Kamu
Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütür.
26- Türk’ün yaşadığı her yerde ihtiyaç sahibi soydaşlarına ayni ve nakdi destek sağlar ve bu amaç doğrultusunda kampanyalar yardım amaçlı etkinlikler ve bağış toplama
sistemini oluşturabilir. Toplanan bağışlar ve destekler amacı dışında kullanılamaz.
27- Teşkilat, Türk Dünyasına tarihine kültürüne ışık olacak arkeolojik kazılarda çalıştaylarda sempozyumlarda vb çalışma etkinliklerde yurtiçi ve uluslar arası alanda ya gerçekleştiren yada destekleyen olarak bulunur.
28- Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının öngördüğü kapsam içerisinde projeler yapar, yürütür. Yürüttüğü projeler Türkiye Cumhuriyetinin kültürel, tarihi, ekonomik, sağlık ve teknolojik yönden fayda sağlaması esastır.
29- Başka
devletlerin mevzuatına da aykırı olmamak kaydıyla yurtdışında da benzer
projeleri yürütür. Türk kültürünü temsil etmek amacı ile kurulmuş başta Yörük Türkmenler olmak üzere tüm stk lar ile
birlik çatısı altında işbirliği içerisinde olunacaktır.
Yürütülen projelerden sağlanan
hibeler o projenin
amacı dışında kullanılamaz. Ancak, proje yürütme
esnasında edinilen demirbaşlar proje bitiminde Teşkilatın Demirbaşına kaydedilir.
30- Teşkilat, tüzel kişilik olarak sahip olduğu mal varlıklarıyla sadece kendi yükümlülüklerinden sorumlu olup, üyesi olan tüzel ve gerçek kişilerin yükümlülükleri konusunda sorumluluk
üstlenmez. Üye tüzel kişiliklerin işlemleri Teşkilatın tüzüğüne aykırı veya Teşkilatın bilgisi dışında ise Derneği bağlamaz ve Teşkilat açısından yükümlülük getirmez.
Teşkilat yasalara veya statüsünün aykırı faaliyette bulunan gerçek ve tüzel kişi üyeleri hakkında gereken yasal işlemleri yapmaya yetkilidir. Aynı şekilde gerçek ve tüzel kişi üyeleri de Teşkilatın doğrudan yerine getirmesi gereken yükümlülükleri karşısında sorumlu değildir.
31- Yukarıdaki amaçların gerçekleştirilmesine yönelik yürütülen faaliyetlerde hem Türkiye Cumhuriyeti anayasası ve kanunlarına hem de yabancı üye tüzel ve gerçek kişilerin
ülkelerinin anayasası ve kanunlarına uygun hareket eder.
Teşkilatın Faaliyet Alanı
Teşkilat, sosyal ve kültürel alanda yurt içinde ve yurt dışında ulusal ve uluslararası faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Teşkilat başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Teşkilatın asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul edilebilir.
Teşkilatın şube sayısı üçten fazla olduğunda dernek merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri şube yönetim kurulları tarafından yapılır ve en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 4-Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 5-Teşkilat üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller.
1- Teşkilat tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
2- Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
3- Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını altı ay içinde ödememek, 4-Teşkilat organlarınca verilen kararlara uymamak.
5- Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
6-
Siyasi Parti söylemlerini teşkilatı dahil ederek yapmak
7-Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde
yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir.
Teşkilattan çıkan veya çıkarılanlar, üye
kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Teşkilat Organları
Madde 6-Teşkilatın zorunlu
organları aşağıda gösterilmiştir.
1- Genel Kurul,
2- Yönetim Kurulu,
3- Denetim Kurulu,
Teşkilatın zorunlu olmayan organları
aşağıda gösterilmiştir.
1- Yüksek istişare kurulu
2-Danışma Kurulu
3- Başkanlar Kurulu
4- Genel İdare Kurulu
5- Disiplin Kurulu
6- Onur Kurulu
Teşkilat Ge nel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü Madde 7- Genel kurul teşkilatın en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı
üyelerden oluşur.
Teşkilatın şubesinin açılması durumunda ise şube sayısı üçe kadar genel merkez ve şubelerinde kayıtlı üyelerden; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise genel merkezdeki kayıtlı üyeler şubelere nakledilerek şubelerin genel kurullarında seçilen delegelerden oluşur.
Genel kurul;
1- Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2- Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, yönetim kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır. Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh
hakimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir
Olağan genel kurul, 3 yılda bir, Mayıs ayı içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Çağrı Usulü
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim
numarasına mesaj gönderilmek veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci
toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı Usulü
Genel kurul,
katılma hakkı bulunan
üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin
katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya
katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından
az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Teşkilat organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur. Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler seçilen
yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Madde 8-Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık olarak yapılır. Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Gizli oylama yapılacak olması durumunda ise, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş
kağıtlar veya oy pusulaları üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç belirlenir.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 9-Aşağıda yazılı
hususlar genel kurulca
görüşülüp karara bağlanır.
1- Teşkilat organlarının seçilmesi,
2- Teşkilat tüzüğünün değiştirilmesi,
3- Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4- Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
5- Teşkilatın diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle
onların görevden alınması,
6
Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma
hakkında verilen yönetim
kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve
karara bağlanması,
7- Teşkilat için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
8- Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
9- Teşkilat yönetim merkez yürütme kurulu ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
10- Teşkilatın federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
11- Teşkilatın şubelerinin açılmasının ve şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesi husunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
12- Teşkilatın uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
13- Teşkilatın vakıf kurması,
14- Teşkilatın fesih edilmesi,
Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip
karara bağlanması,
15- Teşkilatın en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
16- Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 10- Yönetim kurulu 11 (on bir ) asıl ve 6 ( altı ) yedek üye Genel Kurulca seçilir.
Yönetim Kurulu seçimden sonraki ilk toplantısında bir karar ile görev dağılımı yaparak başkan, genel sekreter, teşkilatlandırma başkanı, sayman, kadın kolları başkanı, gençlik kolları başkanı, genel başkan yardımcıları ve yönetim kurulu üyelerini belirler.
Genel Başkan vekili en yaşlı yönetim kurulu üyesidir. Dernek Genel Başkanı Genel Kurulda seçilir Genel Kurulda gönderilir Yönetim Kurulu kararı ve Organ değişikliği yöntemi ile değiştirilemez teklif dahi edilemez. Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve
çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.
1- Derneği temsil
etmek veya bu hususta kendi
üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek,
2- Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak
ve gelecek döneme
ait bütçeyi hazırlayarak
genel kurula sunmak,
3- Teşkilatın
çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,
4- Genel kurulun
verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak,
derneğe ait taşınır
ve taşınmaz ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
5- Genel kurulun
verdiği yetki ile şube açmaya
ilişkin işlemlerin yürütülmesini sağlama
6-
Teşkilatın şubelerinin kurulmasını
ve denetlenmesini sağlamak,
7- Gereli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
8- Genel kurulda alınan kararları
uygulamak,
9- Her faaliyet
yılı sonunda derneğin
işletme hesabı tablosu
veya bilanço ve gelir
tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek,
toplandığında genel kurula sunmak,
10-
Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
11-
Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,
12-
Teşkilatın amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı
almak ve uygulamak,
13-Teşkilat organlarının işleyişi
ve çalışmalarını yönetmek, kontrol
etmek, yönlendirmek,
14-Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
Genel İdare Kurulu Teşkili görev ve yetkileri
Madde 11 - - Genel İdare Kurulu , Yönetim Kurulunun Genel Merkez üyesi veya Genel Merkez delegeleri içerisinden ataması ile kişi sayısı gözetilmeden oluşturulur Genel İdare Kurulu, Genel Merkez Yönetim Kuruluna bağlı olarak çalışır. Genel İdare Kurulu Üyesi Ünvanını kullanır . Genel Kurulda doğal delegedir.
Genel İdare Kurulunun Görev ve Yetkileri
Genel İdare Kurulu üyeleri, Yönetim Kurulu Başkanlığının tevdi ettiği görevleri gerçekleştirmek ile yükümlüdür.
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 12-Denetim kurulu, üç asıl ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde yedek liste sıralamasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim kurulu; derneğin ve şubelerinin derneğin tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen
aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar. Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulun toplantıya
çağrılmasını isteyebilir.
Disiplin Kurulu Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 13- Disiplin Kurulu, üç asıl ve üç yedek üye olarak yönetim kurulunca seçilir. kendi içlerinde bir başkan seçerler. Başkanın oyu iki oy olarak kabul edilir.
Disiplin Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Disiplin Kurulu Görev ve Yetkileri
Disiplin Kurulu, Tüzük hükümlerine aykırı hareket eden, derneğin onuru ile bağdaşmayan eylemlerde bulunan üyelere verilecek cezaları belirlemek ve bu cezalarını Yönetim Kuruluna önermekle görevlidir.
Disiplin Kurulu, kendisine getirilen konuda, ilgili üyenin yazılı veya sözlü savunmasını ister.
Bu istek, iadeli taahhütlü mektupla duyurulur. Demekte kayıtlı adrese duyuru
yapılamadığında, savunma isteği, Teşkilat merkezinde bir hafta süreyle ilân edilerek ilgiliye duyurulur. Bu duyuru kesindir. Üye yine savunmasını yapmazsa, Disiplin Kurulu toplayacağı bilgilere dayanarak kararını verir ve Yönetim
Kuruluna önerir. Kendisine Yönetim Kurulunca disiplin cezası verilen üye bu karar hakkında Genel Kurula itiraz edebilir. Üyelikten çıkartılma kararı Yönetim Kurulunca verilir. İtiraz halinde nihai onay Genel Kurulca verilir.
Disiplin Cezaları
Madde14 - Disiplin Kurulunca önerilecek cezalar şunlardır:
a) Uyarma: Üyenin belli bir konuda yazılı olarak dikkatinin çekilmesidir.
b) Kınama: Üyenin uygun olmayan davranışlarının kınanmasıdır. Kınama cezası, duyuru panosuna asılmak suretiyle uygulanır.
c) Üyelikten Çıkarma: Üyelik hakkının kaldırılmasıdır.
Displin Kurulu, bir üye için aynı cezaya iki kereden fazla öneremez. Disiplin cezalarında hangi cezanın verileceği Yönetim Kurulunca kararlaştırılır.
Yüksek İstişare Kurulu
Madde 15- Yüksek İstişare Kurulu derneğin danışma organıdır. Yüksek İstişare Kurulu Yönetim Kurulu tarafından seçilen Yüksek istişare Kurulu Başkanı tarafından belirlenen 9 ( dokuz ) üyeden oluşur.
Kurul ilk toplantısını kuruluşundan sonra en geç 1 (bir) ay içerisinde yapar .İlk toplantısında üyeler arasında görev bölümü yapılan Yüksek İstişare kurulu bir başkan,, bir sekreter ve 7 ( yedi ) üyeden oluşur. Kurul kararları Yönetim Kuruluna istişari nitelikte görüş ve teklifler bildirir nitelikte olup YönetimKurulu’nu bağlamaz.
Kurul Başkanı isterse, Genel Merkez Yönetim Kurulu Toplantılarına oy hakkı olmaksızın katılabilir.
Madde 16- Yüksek İstişare Kurulu Toplantıları Uygulama Usul Ve Esasları
Kurul, asgari 2 (iki) ayda bir olağan olarak toplanır. Ancak, yönetim kurulunun talep etmesi halindekurul başkanının daveti ile olağanüstü de toplanabilir.
Kurul başkanı gündem konusunda önerileri almak üzere toplantı tarihinden en az 15 gün önce kurul üyelerine yazılı olarak, Sms veya elektronik posta yoluyla davette bulunur. Gündem önerileri dernek yönetim kurulu başkanı ve yüksek istişare kurulu başkanı tarafından birlikte değerlendirilerek toplantı gündemi oluşturulur. Teşkilat Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Vekilleri ve Genel Sekreteri de kurul toplantılarına katılır ancak kararlarda oy kullanamazlar.
Madde 17- Yüksek İstişare Kurulunun Görevleri
Yüksek İstişare Kurulunun görevleri şunlardır:
Yüksek istişare kurulu Başkanının Danışma Kurulu toplantılarına kendisi ya da vekaleten görevlendireceği Yüksek istişare kurulu üyesinin katılması mecburidir.
Teşkilatın amacına uygun olarak Türk Dünyası ve Turan Coğrafyasının durumunu ve sorunlarını gözden geçirmek, kısa ve uzun vadeli tedbirlere ışık tutmak. Danışma kurulundan gelen tavsiyeleri değerlendirerek uygunluk durumuna göre teşkilat yönetim kuruluna rapor olarak sunmak
Teşkilat amaçlarına en uygun şekilde gerçekleşebilmesi için hazırlanacak stratejileri değerlendirmek ve tavsiyelerde bulunmak.
Teşkilat çalışmalarını amaçlarına uygunluk ve netice almadaki etkinlikler bakımından incelemek ve gerekli tedbirleri tavsiye etmek.
Yönetim kurulunun danıştığı önemli konular hakkında görüş ve tavsiyelerde bulunmak.
Danışma Kurulu
Madde 18- Danışma Kurulu derneğin danışma organıdır. Danışma Kurulu Yönetim Kurulu tarafından seçilen Danışma Kurulu Kurulu Başkanı tarafından sayı sınırı olmaksızın üyelerden oluşur.
Kurul ilk toplantısını kuruluşundan sonra en geç 1 (bir) ay içerisinde yapar .İlk toplantısında üyeler arasında görev bölümü yapılan Danışma kurulu bir başkan,, bir sekreter ve sınırsız üyeden oluşur.
Kurul kararları Yönetim Kuruluna istişari nitelikte görüş ve teklifler bildirir nitelikte olup Yönetim Kurulu’nu bağlamaz.
Kurul Başkanı isterse, Genel Merkez Yönetim Kurulu Toplantılarına oy hakkı olmaksızın katılabilir.
Madde 19- Danışma Kurulu Toplantıları Uygulama Usul Ve Esasları
Kurul, asgari 2 (iki) ayda bir olağan olarak toplanır. Ancak, yönetim kurulunun talep etmesi halinde kurul başkanının daveti ile olağanüstü de toplanabilir.
Kurul başkanı gündem konusunda önerileri almak üzere toplantı tarihinden en az 15 gün önce kurul üyelerine yazılı olarak, Sms veya elektronik posta yoluyla davette bulunur. Gündem önerileri dernek yönetim kurulu başkanı ve yüksek istişare kurulu başkanı ve Danışma kurulu başkanı tarafından birlikte değerlendirilerek toplantı gündemi oluşturulur. Yüksek istişare Kurulu Başkanı, Teşkilat Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Vekilleri ve Genel Sekreteri de kurul toplantılarına katılır ancak kararlarda oy kullanamazlar.
Madde 20- Danışma Kurulunun Görevleri
Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
Teşkilatın amacına uygun olarak Türk Dünyası ve Turan Coğrafyasının durumunu ve sorunlarını gözden geçirmek, kısa ve uzun vadeli tedbirlere ışık tutmak.
Teşkilat amaçlarına en uygun şekilde gerçekleşebilmesi için hazırlanacak stratejileri. tavsiyelerde bulunmak üzere yüksek istişare kurulu başkanlığına bilgi vermek
Teşkilat çalışmalarını amaçlarına uygunluk ve netice almadaki etkinlikler bakımından incelemek ve gerekli tedbirleri tavsiye etmek.
Yönetim kurulunun danıştığı önemli konular hakkında görüş ve tavsiyelerde bulunmak.
Madde 21-Başkanlar Kurulu
Başkanlar Kurulu, Teşkilatın yurt içi ve yurt dışı şube, bölge şube başkanları ve illerimizde, ilçelerimizde temsilci olarak faaliyet gösteren temsilcilerinden oluşur. Her Bölge başkanı, il, ilçe temsilcisi ve şube başkanı görevde kaldıkları sürece Başkanlar Kurulunun daimi üyesidir.
Başkanlar Kurulunun
Başkanını Yönetim kurulu belirler. Başkanlar
kurulu Teşkilatlandırma
Başkanına bağlı olarak çalışır. Bölge Başkanları aynı zamanda bölgelerine bağlanan illerin
çalışmalarından da sorumludur.
Başkanlar
Kurulu Toplantıları Uygulama Usul Ve Esasları
Kurul, asgari 2 (iki) ayda bir olağan olarak toplanır. Ancak, yönetim
kurulunun talep etmesi halinde kurul başkanının daveti ile olağanüstü de
toplanabilir. Bölge Şube Başkanları kendi bölgelerinde toplantı gereken her
halde toplanabilirler.
Kurul başkanı gündem konusunda önerileri almak üzere toplantı tarihinden en az 15 gün önce kurul üyelerine yazılı olarak, Sms veya elektronik posta yoluyla davette bulunur. Gündem önerileri dernek yönetim kurulu başkanı ve yüksek istişare kurulu başkanı tarafından birlikte değerlendirilerek toplantı gündemi oluşturulur. Teşkilat Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Vekilleri ve Genel Sekreteri dekurul toplantılarına katılır ancak kararlarda oy kullanamazlar.
Madde 22-Onur Kurulu
Onur Kurulu Türk Dünyası ve Turan Sevdası için çalışmalar yapan, yapanlara destek olan, öncelikli akademik ve kurumsal kariyeri olmak üzere, tüm gerçek veya Tüzel kişilerin üye olması ile dahil olabileceği kuruldur. Kişi sayısı sınırlaması yoktur. Onur Kurulu üyelerini tüm organlarımız ve Turan
Sevdamıza gönül verenler Yönetim Kuruluna önerebilir. Onur Kurulu üyeliklerinin kabulüne ve reddine Yönetim kurulu karar verir.
Teşkilatın Gelir Kaynakları
Madde 23-Teşkilatın gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1- Üye aidatı: Üyelerden giriş ödentisi alınmayacak olup, aylık olarak ta 10 TL aidat alınır. Bu - miktarları artırmaya veya eksiltmeye genel kurul yetkilidir,
2- Şube ödentisi: Teşkilatın genel giderlerini karşılamak üzere şubeler tarafından tahsil edilen üye ödentilerinin %50’si iki ayda bir genel merkeze gönderilir,
3- Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar,
4- Teşkilat tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser ve konferans vb faaliyetlerden sağlanan gelirler,
5- Teşkilatın mal varlığından elde edilen gelirler ve Sponsorluk anlaşmalarından gelecek gelirler, 6- Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar,7-
Teşkilatın, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar,8-
Diğer gelirler.
Teşkilatın Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler Madde 24-Defter tutma esasları;
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Teşkilatın ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt Usulü
Teşkilatın defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir: 1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2- Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
3- Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4- İşletme Hesabı Defteri: Teşkilat adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
b) Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2 ve 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler (Büyük Defter hariç), kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik
ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu
ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Teşkilatın Gelir ve Gider İşlemleri
Madde 25-Gelir ve gider belgeleri;
Teşkilat gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir.
Teşkilat gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Teşkilat giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri
için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği buluna) “Gider Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler harcama belgesi olarak kullanılır.
Teşkilat tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya
kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Bu belgeler; Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak belgelerin, belirtilen nitelikte olması zorunludur.
Alındı Belgeleri
Teşkilat gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve
toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık
kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim
kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi hallerde,
verilmiş olan yetki belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca,gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri
defterlerdeki sayı ve tarih
düzenine uygun olarak
5 yıl süreyle saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 26- Teşkilatın, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Teşkilat Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde 27-Mülki amirliğe
yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün
içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek
üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te yer alan) Genel Kurul Sonuç
Bildirimi mülki idare amirliğine verilir. Genel kurul toplantısında tüzük
değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen
maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu üyelerinin salt
çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, bu fıkrada belirtilen süre
içinde mülki idare amirliğine verilir
Taşınmazların Bildirilmesi
Teşkilatın edindiği
taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni
doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir. Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Teşkilat tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce
(Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Teşkilatın
yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”;
genel kurul toplantısı dışında Konfederasyon organlarında meydana gelen
değişiklikler “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak
suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine
bildirilir. Dernek tüzüğünde yapılan
değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını
izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare
amirliğine bildirilir.
Teşkilatın İç Denetimi
Madde 28-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Teşkilatın Borçlanma Usulleri
Madde 29-Teşkilat amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı
konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Teşkilatın Şubelerinin Kuruluşu
Madde 30-Teşkilat, gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir.
Görev ve Yetkileri
Madde 31-Şubeler, tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.
Şubelerin Organları
ve Şubelere Uygulanacak Hükümler
Madde 32- Şubenin organları, genel kurul, yönetim kurulu İl genel idare kurulu ve denetim kurulu’ dur.
Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu, on bir asıl ve on bir yedek,
, denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir.
Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede şube’de de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel Kurulunda Nasıl
Temsil Edileceği Madde 33- Şubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar.
Şubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir, Şubat ayı içersinde, şube yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.
Şubeler, şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kurulunda tüm üyelerin doğrudan katılımı ile; şubesayısı
üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her yüz (100) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 70‘ten fazla ise bu üyeler içinde bir olmak üzere şube genel kurulunda seçilecek delegeler aracılığı ile genel merkez genel kuruluna katılma hakkına sahiptir.
Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır, ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.
Şubelerin yönetim
kurulunda görevli olanlar
genel merkez yönetim
veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubesindeki
görevine yeni görevini aksatmadığı sürece devam edebilirler. Temsilcilik Açma
Madde 34-Teşkilat, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu
kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik açamazlar.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 35-Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük
değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma
hakkı bulunan üyelerin oylarının
2/3’ü’dür. Genel kurulda
tüzük değişikliği oylaması
açık olarak yapılır. Teşkilatın Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 36-Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli
olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy
kullanma hakkı bulunan üyelerin
oylarının 2/3’ü’dür. Genel
kurulda fesih kararı oylaması
açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu
üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde TURAN DEVLETİ TEŞKİLATLARIDERNEĞİ ” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler.
İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Teşkilatın alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir.
Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en
yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince
haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Teşkilatın para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Teşkilatın defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 37-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Bu tüzük 37 (
Otuz yedi ) maddeden ibarettir